I detta avsnitt får du lyssna på Halima Göstasdotters föreläsning från Korankonferensen. Halimas föreläsning rörde vid många hjärtan under Korankonferensen och hon visade på stort mod.

Halima har under lång tid undervisat om islams lärosatser för en mindre grupp i Lund.

I detta avsnitt talar Salih också om projektet Gratis Koran. Koranpodden skickar ut en gratis översättning av Koranen på svenska till intresserade.

Föreläsningen hölls under Korankonferensen 2018 i Malmö. Korankonferensen är en årlig konferens med Koranens budskap i centrum.

Salih berättar också om hur du blir månadsgivare och hjälper Koranpodden fortsätta producera kvalitativa program och serier. Läs mer om hur du blir månadsgivare.

Vad tycker du denna föreläsning? Lämna gärna en kommentar i kommentarrutan längst ner på denna sida. Din feedback är jätte viktig för mitt framtida arbete.

 

Betygsätt och recensera

Om du uppskattar denna podd skulle jag bli mycket tacksam om du betygsätter och recenserar Koranpodden på iTunes! Betyg och recensioner hjälper verkligen Koranpodden att rankas högre i iTunes. Detta hjälper mig nå fler personer. Jag läser varje recension. Tack på förhand! Se video hur du gör detta enkelt via din iPhone.

Betygsätt och recensera via iTunes

Hur du betygsätter via iPhone

Prenumerera

Missa inte ett enda avsnitt. Du får automatiska uppdateringar när ett nytt avsnitt släpps.

Prenumerera på Koranpodden nu!

iPhone – Se video hur du gör detta enkelt via din iPhone.

Android-telefonSe video hur du enkelt prenumererar på Koranpodden.

Prenumerera via iTunes

Hjälp oss

Om du finner någon glädje eller värde i vad jag gör, snälla överväg att donera ett valfri belopp. Alla donationer går till att utveckla och marknadsföra Koranpodden.

Swisha till 123 669 10 18 (Support Koranpodden).

Starta Swish-appen

Ladda ner distanskursen

Att leva med Koranen

1
(Visited 805 times, 1 visits today)

4 Comments

  1. Afo Gbatibri augusti 1, 2018 at 12:48

    Jazzak Allah khairan syster Halima för påminnelsen och fantatiska projekt i spridande av kunskap om islam. Må Allah swt belöna dig med al Fordaus.

    Reply
  2. Elin Svensson juli 30, 2018 at 14:54

    Må Allah belöna dig syster Halima för din föreläsning och i spridandet av kunskap! Jag är nyligen konverterad till Islam och undrar vilka råd du kan delge mig om vad som är viktigast i mina steg till att bli en god Muslimah?

    Reply
    1. Halima Göstasdotter juli 31, 2018 at 02:06

      Assalaamo alaykom Elin. Amin och dig med. Och tack för dina fina ord. Välkommen till islam och till din muslimska familj. Det är en ära för oss att ha dig bland oss.

      Åh det var en stor fråga du ställde. Men viktig. Jag ska försöka svara så konsist och enkelt jag kan, då det finns så otroligt mycket man kan säga om just detta.

      En sak är att alltid vara sann gentemot sig själv och på det viset ha en uppriktighet mot Allaah. Uppriktighet, eller ikhlas, som det heter på arabiska, är nyckeln till mycket. Profeten, sallalaho alayhi wasallam, sade att våra handlingar bedöms (av Allaah) enligt vår avsikt. Så att påminna sig om varför man gör si eller så, att minnas varför man tog steget ut och konverterade till islam, hjälper mycket enligt min egen erfarenhet.

      En annan sak som är mycket viktig, är att lära känna Allaah, och att upprätthålla relationen med Honom. Att lära känna Allaah gör vi genom att läsa Quran, att förstå och ägna tid åt Quran. Och att lära oss om Hans namn och egenskaper. För hur kan vi älska någon mer än oss själva och våra närmsta om vi inte känner denne? Så läs översättning av Quran, fundera över budskapet. Läs eller lyssna på tafsir (förklaring). Koranpodden är ett utmärkt medium för det. När det gäller Allahs namn och egenskaper finns de omnändna i Quran och i hadith. Men det kan vara svårt för oss lekmän att plocka ut dem och förstå deras djupare innebörd då vi kanske inte har de kunskaper i Quran, hadith och arabiska som behövs. Men alhamdulillaah det finns bra böcker att läsa om det. Tex kan man välja ut ett namn i månaden från dem som man läser om.

      En annan sak är att lära känna Allaahs Sändebud. Sallalaho alayhi wasallam. När vi lär oss om honom och om hans liv, lär vi oss också om Allaah och om Quran. Så fantastiskt är det med islam. Allt hänger ihop.

      Sen är det viktigt att hålla fast vid sin dyrkan. Lär dig att be, om du inte redan gjort det. I början läste jag allting innantill från ett papper när jag bad, det är helt ok. Med tiden lär man sig det utantill. Bönen är så otroligt viktig för oss, den påverkar oss på många goda sätt både i det här livet och i nästa. I det här livet fungerar det som en stabilisator, som reglerar vårt liv och vår livsrytm. Genom bönen får vi tillfällen av förlåtelse av Allaah, tillfällen att återfå fokuset i vårt liv, det blir en påminnelse om vem vi är och varför vi lever vårt liv. Och en påminnelse om hur vi ska leva vårt liv. Det går tillbaka lite grann till vad jag nämnde först, avsikten och uppriktigheten gentemot Allaah och oss själva.

      Sedan till sist vill jag säga till dig att skynda långsamt. Ta ett steg i taget. Det är lätt att vi tar på oss för mycket då vi så gärna vill göra allt perfekt och veta allt och kunna allt med en gång och helst gärna i går. Men så fungerar det inte. Så ta det lugnt. Lita till Allaah. Lita till att Han kommer att fortsätta vägleda dig. Men glöm inte bort att fortsätta att göra duaa till Honom för det.

      Sen…allra sist… vill jag säga att det hjälper mycket att ha kontakt med andra systrar. Ensam är inte stark. Om du vill får du mer än gärna lägga till mig på Facebook. Du hittar mig under mitt namn där.

      Jag ber att Allaah välsignar dig och belönar dig, att Han vägleder din och min familj till islam, och att vi alla förenas i den högsta nivån i paradiset.

      Assalaamo alaykom.

      Reply
      1. Elin Svensson juli 31, 2018 at 16:19

        Tack så mycket för all din visdom dyrbara syster! Det var väldigt bra råd som jag Insha’Allah ska följa i min väg fram!

        Reply

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *